Söderåsleden Etapp 3

Den tredje etappen av Söderåsleden är 13,9 km och bjuder på Söderåsens kanske mest spektakulära vyer, vid Klöva Hallar, och fortsätter sedan genom öppna landskap i Gålarp och Dalhem vidare till Klåveröd, Vargadalen och Lilla Klåveröd. En varierad och väldigt vacker vandring.

Söderåsleden är en i naturen omärkt vandringsled på Söderåsen (mer information här). Skall du vandra Söderåsleden behöver du en GPS, t.ex. en mobiltelefon med en vandringsapp, med etappen laddad som ett GPX-spår som hjälpmedel för att hitta rätt. GPX-fil: Söderåsleden – Etapp 3

Etappen startar vid vindskyddet i Krika skog. Gå ca 400 meter till Klöva Hallar-kanjonens kant. Följ närmast kanten åt nordväst, först en kort bit längs Skåneleden, sedan på en avstickare ut på en landtunga ut i kanjonen. Här hittar du flera grillplatser och fantastisk utsikt över ravinen norrut bort mot rullstensåsen Soffebacken, som syns som en bulle på andra sidan kanjonen. Även om dagsetappen nyss har startat, så bör du kosta på dig att stanna upp här en stund.

Utsikt mot Soffebacken.

Efter att ha gått längst ut på landtungan så går du tillbaks och fortsätter längs Skåneleden ytterligare en lite sträcka åt nordväst till stigen som går ner i kanjonen, ungefär vid 56.0847,13.1108.

Stigen ner till Klöva hallar kanjonens botten vid Soffebacken.

Gå ner på den branta stigen till kanjonens botten. Följ sedan Klövabäcken åt sydost.

Klövabäcken ner i kanjonen.

Efter bara drygt 300 meter, ungefär vid 56.0807, 13.1146, vadar du över Klövabäcken och klättrar försiktigt uppför en sidokanjon med en liten bäck i. Det är en mycket kort sträcka att klättra, det ser mycket värre ut än vad den i verkligheten är, men det är halt på grund av av all mossa. Ta god tid på dig, då går det utmärkt. Efter ca 50 meter kommer du till ett vindskydd.

Stenig klättringt uppför mot vindskyddet.

Fortsätt uppför bäcken tills du ser en stenpelare, ungefär vid 56.0775,13.1168. Här går en nästan igenväxt stig uppför till vänster, följ den. Du kommer nu upp till en landtunga mellan Klöva hallar kanjoner och den kanjon du nyss klättrade upp för. Längst ut på denna landtunga finns en utkiksplats med en fantastisk utsikt bort mot Soffebacken. Här finns också fler stenpelare.

Utsikt över Klöva Hallar, Soffebacken till vänster.
Stenpelare

Gå vidare uppe på landtungan åt sydost, över stättan, genom och förbi vackra ängar, där det ofta går kor och betar. Vill du inte gå igenom hagen, då kan du följa staketet runt (norr om) i kanten på kalhygget. Så småningom kommer du ut på en skogsväg som slutar vid Klöva mölla.

Vackra betesmarker nära Klöva Mölla.
Nära Klöva Mölla

Fortsätt söderut på grusvägen bort till korsningen vid den asfalterade Stenestadvägen i Gålarp. Gå rakt över Stenestadvägen bort till skogskanten vid kullen. Följ skogskanten, förbi en damm till skogsvägen bakom. Här låg det en gång en trelängad liten gård.

Damm i Gålarp.

Följ Solbackavägen till platsen där gården Solbacka en gång låg. Här svänger du vänster och går ner till Stenestadvägen igen. Gå över Stenestadvägen in på G. Rydens väg bort till Norrevångs gård.

Stenestadsvägen

Sväng vänster vid Norrevångs gård och gå förbi gården Dalhem. Hela detta område är rikt på fältspat, och du passerar ett gammal nedlagt stenbrott. Nere vid vägen finns en skylt som berättar mer om stenbrottet. Där vägen svänger upp till vänster strax efter stenbrottet, fortsätter du istället på stigen rakt fram.

Rasbranter vid Dalhem.

Längs med dalen ligger en rasbrant med stora klippblock och flera vertikala bergväggar. På flera ställen kan man hitta vit fältspat både i rasbranten och på marken. Där stigen tar slut svänger du höger in på en stig in i Klåveröds Strövområde. Du passerar snart resterna av August allehanda Andersson’s torp och strax därefter stöter du på Skåneleden och det ljusblå spåret. Precis intill på andra sidan vägen ligger en imponerande Bautasten.

Bautastenen i Klåveröd.

Sväng höger och följ det ljusblå spåret förbi Klåverödssjön. Du passerar nära bergväggen Snuve hallar och den lilla grottan Snuvestuan, som är väl värt ett besök. Fortsätt fram till rastplatsen vid Vargadalsvägen.

Rastplats vid Vargadalsvägen.

Fortsätt norrut längs Vargadalsvägen, där Skånes sista vargarna sägs ha funnits på 1830-talet. Längs vägen ligger flera rasbranter.

Vargadalen

Så småningom kommer du ut på Sjöbovägen. I nästa korsning vid Höjehalls väg, svänger av in på en stig till vänster och följer du det ljusblå spåret. Efter bara drygt 200 meter kommer du ut på Maglerödsvägen, som du fortsätter att följa norrut.

I nästa korsning vid Karl Pers väg går det ljusblå spåret in i skogen, men du fortsätter längs Maglerödsvägen ytterligare ca 100 meter och svänger till höger in på den första stigen. Efter bara drygt 50 meter stöter du på det blå spåret som du följer till höger. Här kommer du in på en delvis spångad stig som så småningom slutar vid en grusväg.

Följ grusvägen till vänster drygt 300 meter bort till grinden vid Mölledammen.

Passera grinden och följ dammkanten bort till vindskyddet där dagsetappen slutar. Vindskyddet tillhör Djupadals Scoutkår, om det är upptaget får du räkna med att sova under en egen tarp utanför naturreservatet.

Vindskyddet i Lilla Klåveröd.

Mer om Söderåsleden
Välkommen till SödersledenEtapp 1Etapp 2Etapp 3Etapp 4Etapp 5Etapp 6

Foto: Mikael Persson.
Bilderna får ej användas utan fotografens tillstånd.