Söderåsleden Etapp 1

Etapp 1 av Söderåsleden är 10,8 km och går från järnvägsstationen i Åstorp, på lättvandrad skogsväg, förbi Maglaby Kärr till och vindskyddet i Hålebäck.

Söderåsleden är en i naturen omärkt vandringsled på Söderåsen (mer information här). Skall du vandra Söderåsleden behöver du en GPS, t.ex. en mobiltelefon med en vandringsapp, med etappen laddad som ett GPX-spår som hjälpmedel för att hitta rätt. GPX-fil: Söderåsleden – Etapp 1

Vandringen börjar direkt vid järnvägsstationen i Åstorp. Hit kan man åka från hela Sverige och Danmark. Gå mot sydväst längs Köpmansgatan, under gatan i gångtunneln och sedan över järnvägsbron.

På andra sidan övergångsstället möter du Söderåsen. Ta trappan rätt upp till utsiktspunkten Björnekulla Klint. Härifrån har du fin utsikt över hembygdsparken Perslund, bort mot slagghögen från gruvbrytningen i Nyvång.

Gå förbi radiomasterna till gatukorsningen Alpgatan/Trappgatan. Här är ytterligare en utsiktspunkt. Du har Åstorp framför fötterna, längre bort mot nordväst kan du en klar dag se Kullabergs siluett.

Gå tillbaks till radiomasterna igen, här börjar en stig (mellan staketen) längs med kanten på stenbrottet som kallas Makadamen. Här bröt man sten under över 100 år, från 1897 till 2013. Det var en gång Sveriges modernaste anläggning för utvinning av makadam. Hålet är 22,5 hektar stort och 80 meter djupt.

Följ stigen längs stenbrottet hela vägen upp till Odengatan. Gå över Odengatan till arboretum ’Circle of Life’, som är ett uteklassrum med träd och buskar som förekommer på Söderåsen. Gå vidare in i Kalvhagens naturreservat. Efter bara 150 meter viker du av till höger och går förbi märgelgravarna. Gå rakt över Rönnvägen och följ gångstigen genom bostadsområdet. Ta till vänster mot Smedjehus. Vid Smedjehus tar bebyggelsen slut.

Precis efter Smedjehus hittar du ett unikt träd, en vresbok, som kallas för Trollboken. Fortsätt vidare på skogsvägen till Maglaby Kärr.

Maglaby kärr, eller Maglaremaa som den egentligen heter, är damm troligtvis uppdämd på 1500-talet, för att förse Vrams Gunnarstorp slott med vatten. Här finns ett rikt djur- och fågelliv, har du tur får du kanske se en gråhäger stå och fiska, en färgglad trollslända flyga förbi eller en snok komma simmande bland de röda, vita och gula näckrosorna. Detta är den bästa platsen för en paus under denna etapp, så sitt ner och njut. Du har nu avverkat ca 7,5 km från från Järnvägsstationen i Åstorp.

Fortsätt genom granskogen på grusvägen mot sydöst fram till kraftledning. Jakt är viktigt för Vrams Gunnarstorp gods som äger marken här. I detta område utfodrar man dovhjortar, det är stor chans att du stöter på flockar av sådana.

Sista biten efter kraftledningen är en spikrak väg fram Hålebäck. Vägen slutar i en T-korsning, fortsätt på andra sidan vägen in på en stig genom granskogen fram till vindskyddet som är etappens slutmål.

Vindskyddet sköts av Kvidinge Scoutkår som äger huset intill, där det finns tillgång till vatten och utedass.

Mer om Söderåsleden
Välkommen till SödersledenEtapp 1Etapp 2Etapp 3Etapp 4Etapp 5Etapp 6

Foto: Mikael Persson.
Bilderna får ej användas utan fotografens tillstånd.